Welke locaties

Longtherapie / Hyperventilatie

Astma, bronchitis en COPD,

Natuurlijk denken we in de eerste plaats aan longaandoeningen als astma, bronchitis en COPD (chronische obstructieve longziekten) als we het hebben over ademhalingtherapie. Bij deze patiënten is het heel belangrijk een juiste ademhalingstechniek te hebben, een benauwdheidsaanval te kunnen opvangen en een adequate hoesttechniek te beheersen. Ook de combinatie van inspanning en een goede ademhaling is erg belangrijk om een goede conditie te verkrijgen of te behouden.

Naast het adequaat leren ademen speelt het zonodig vergroten van de conditie en spierkracht altijd een rol in de aanpak van de fysiotherapeut, iets wat ook in de richtlijn COPD-behandeling terug te vinden is. Ook hier vindt u weer terug: u werkt samen met uw fysiotherapeut aan herstel.

In onze praktijk is het mogelijk om als de ademhalingstherapie is afgerond verder te gaan trainen in de "CARA-Sportgroep" , voorheen onder verantwoordelijkheid van het Astma Fonds. Hier wordt gewerkt aan het verbeteren van de conditie om zo de weerstand tegen infecties te vergroten. De "CARA-Sportgroep" is voor mensen bedoeld met een aandoening aan luchtwegen en/of longen, zoals bijvoorbeeld Astma, COPD en Emfyseem.Waarbij het mogelijk is de behandeling te vervolgen in ons fysiotherapeutisch oefencentrum.
Ook na een opname in het Astmacentrum Heideheuvel is het mogelijk een passend programma te volgen in onze oefenzaal.

Maar het zijn niet alleen de longpatienten die ademhalingtherapie nodig hebben. Ook bij de nabehandeling van forse thorax-operaties of kneuzingen van de ribben is ademhalingstherapie soms nodig. Bij hyperventilatie-klachten speelt de ademhalingstherapie gecombineerd met ontspanningstherapie een belangrijke rol.

Hyperventilatie

Als je hyperventileert, adem je te veel lucht in. In de lucht die we inademen zit zuurstof. Deze zuurstof komt via de longen en het bloed overal in het lichaam terecht. De zuurstof wordt verbrand en de afvalstof CO2 (koolzuurgas) ontstaat. Het koolzuurgas wordt vervolgens via het bloed weer naar de longen getransporteerd en uitgeademd. Bij hyperventilatie gaat men er van uit dat je zoveel koolzuurgas uitademt, dat hieraan een tekort in het lichaam ontstaat. Het mechanisme dat hyperventilatie veroorzaakt, wordt gevoed door ‘stressoren’ (stress veroorzakende factoren). Bij stressoren kun je denken aan o.a. emotionele stress, stresshormonen en pepmiddelen.

Overbelasting, oververmoeidheid en angst zorgen ervoor dat het lichaam stresshormonen gaat aanmaken. Adrenaline is zo'n hormoon, het verhoogt de alertheid en geeft meer energie. De ademhaling versnelt en de handpalmen gaan zweten. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd. Bij paniekaanvallen is het vrijkomen van adrenaline een van de uitlokkende factoren van een aanval van hyperventilatie. Op het moment van stress komt er dus adrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Door goed te bewegen, een gezonde slaap, hygiëne en assertiviteit in te bouwen, raakt het lichaam minder gespannen en komt de biochemie tot rust.

Chronische hyperventilatie

Naast de acute vorm van hyperventilatie bestaat er ook een chronische vorm. Chronische hyperventilatie is minder spectaculair en daardoor ook minder eenvoudig te herkennen. Maar deze vorm van hyperventilatie komt op grotere schaal voor dan acute hyperventilatie. Chronische hyperventilatie wordt gekenmerkt door vage klachten, die echter constant aanwezig kunnen zijn. Dit is logisch omdat men bijna de hele dag onbewust aan het hyperventileren is. Het duurt meestal erg lang voordat ontdekt wordt dat men lijdt aan chronische hyperventilatie, want de klachten die erbij optreden kunnen ook vele andere oorzaken hebben. Wanneer dan eindelijk de diagnose hyperventilatie wordt gesteld, hebben mensen door onwetendheid vaak al angsten als ziektevrees opgebouwd.

Voor meer informatie over longziektes zie de site van het Longfonds, voorheen Astma Fonds:  https://www.longfonds.nl

hyperventilatie, been, astma, bronchitis. COPD, copd, benauwd, duizelig, emfyseem

Welke artikelen

Welke therapeuten